El docent de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, periodista i membre del Grup de Recerca Comunicació Social i Institucional, Dr. Xavier Ginesta, participa en un capítol de l’obra Docencia & Investigación en Comunicación en España. Aquest llibre fa un recorregut per la història, el creixement i consolidació de les diferents Facultats espanyoles en la qual s’imparteixen titulacions vinculades a la Comunicació i és part del treball editorial que es desenvolupa des de l’Associació d’Universitats amb Titulacions en Informació i Comunicació (ATIC).

 

Aquesta obra segons exposa la Asociación Española de Universidades con Titulaciones de Información y Comunicación ofereix, d’una banda, una perspectiva diacrònica que recull el camí desenvolupat en l’àmbit universitari de la Comunicació a través d’una contextualització històrica de les diferents Facultats; per una altra, realitza una radiografia actual de les titulacions que s’ofereixen i del perfil de l’alumnat i del professorat.

Els autors d’aquest volum són en la seva totalitat deganes, degans i membres dels equips de degans i deganes de les diferents Facultats integrades en ATIC. D’allí que la publicació tingui el valor de presentar, a partir del coneixement efectiu i profund que brinda la gestió universitària, com funcionen i quines són les característiques fonamentals de les Facultats amb Graus de Comunicació a Espanya.

 

Publicació realitzada per l’autor del capítol a través de la plataforma Twitter

 

Precisament en el capítol on escriu el Vicedegà en Promoció i Relacions externes de la UVic-UCC explica el projecte formatiu d’investigació i coneixement a partir d’una perspectiva diacrònica des de la relació del perfil dels estudiants i professorat amb les dades dels cursos [2015-2016, 2016-2017, 2017-2018]. A més a més, a la segona part del capítol (casos d’èxit, infraestructures i projectes) fa referència als estudis de Ciències de la Comunicació. No obstant, queda per futures investigacions els estudis d’Economia i Empresa.

La Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya va sorgir l’any 1997 a partir de la tradició i iniciativa territorial de la ciutat de Vic (Osona) on es remunta a la baixa Edat Mitjana. A causa de l’ocupació borbònica del Principat i la publicació del decret de Nova Planta va ser paralitzada. Amb tot això, el Seminari Menor del Bisbe de Vic va permetre una certa continuïtat dels estudis superiors en els segles XVIII i XIX. De naturalesa pública i gestió privada, la Universitat de Vic es caracteritza pels àmbits de la docència, investigació i transferència del coneixement en els seus propis camps.

Pel que fa l’àmbit de la comunicació és relativament nova en comparació a d’altres disciplines. No obstant, els resultats són satisfactoris. Les dades indiquen que un 85% dels estudiants de la Facultat s’integren ràpidament al món laboral. Des del 2016 la UVIC-UCC disposa d’infraestructures especialitzades per afavorir la implantació de les metodologies d’aprenentatge. Per això s’han creat aules de creativitat pensades per treballar el llançament de nous productes, tenir sessions de brainstorming o estudiar noves tendències en màrqueting i publicitat. Aquestes aules permeten utilitzar a l’estudiant diferents tècniques en l’àmbit de la comunicació així com diferents suports (televisió, càmeres…).

No es podria entendre el projecte de la Facultat d’Empresa i Comunicació sense referir-se a la e-Week (Setmana Digital de Vic). El curs 2018-2019 va arribar a la seva quinzena edició. L’enfocament ha evolucionat fins a abraçar un ampli món de temàtiques, totes elles relacionades amb la irrupció del món digital, però de caràcter transversal entre diversos sectors d’activitat.

En conclusió, els estudis de Ciències de la Comunicació de la UVic-UCC són títols consolidats amb grans resultats en el món de la comunicació com hem vist en nombrosos casos d’estudiants que han sortit d’aquesta universitat amb resultats plaents. Per altra banda, el mètode docent disposa d’unes característiques singulars i diverses que creant espais interdisciplinaris, fomentació de la pràctica en diversos àmbits i tècniques modernes l’alumnat pot estar en pràctica in situ. 

L’obra ha estat coordinada per la degana de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Sevilla, María de la Mar Ramírez Alvarado, i pel degà de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Complutense de Madrid, Jorge Clemente Mediavilla.

Enllaç de la publicació: Docencia e Investigación en Comunicación en España.

 

Pin It on Pinterest